Thursday 27 September 2012

soal cinta ana ?




 " aku punya rindu, aku juga ada perasaan, aku juga seorang insan, insan yg biasa dan aku juga hamba Tuhan...
apakah aku salah jika aku hendak bermain perasaan? apakah aku tidak wajar bermain dengan perasaan?
apakah perasaan itu hanya mengganggu diriku? apakah dengan perasaan itu akan menjadikan masa depan aku keruh?? "  berbagai-bagai persoalan bermain di fikiranku. kadang-kadang rasa terganggu dengan segala nasihat yg TERbina dengan perkataan "JANGAN"

" jangan buat itu dan ini. jangan buat begitu dan begini "
" jangan dok fikir, jangan dan jangan dan jangan "

kerana apa ? karana remaja dilihat tidak matang dalam mengendalikan isu perasaan. habis semuanya dikatakan " jangan" itu dan ini, untuk lari dari masalah dan cabaran. kebanyakkan masyarakat memandang kebanyakkan remaja rosak adalah sebab CINTA !
remaja bermasalah, remaja ponteng sekolah, remaja .....

segala-galanya negetif dilihat pada diri remaja. sedangkan remaja itu adalah ASET yg penting utk agama. segala kelebihan perlu dibangkitkan dari dalam diri gologan muda. bakat yg ada di asah untuk agama. biar manjadi salah satu panah dari panahan Islam. biar musuh Islam gentar dgn barisan pemuda Islam kita !

jika ada kekurangan, sama-sama perbetulkan. bukan memberi kutukan dan sekatan. remaja bukan sahaja perlu di ajar tentang ilmu pelajaran, tetapi ajarkan sama ilmu kehidupan !
sebenarnya dalam mendidik remaja tidak perlu melihat pada kekurangan sebalik
"mencari cahaya itu lebih baik daripada mengutuk kegelapan"...
remaja perlu di asuh, dididik dengan cabaran dan panduan supaya mereka lebih memahmi apa erti sebuah kehidupan. lorongkan dan pimpinkanlah cinta remaja itu kepada cinta yg diredhai. cinta sejati, cinta hakiki.
bukan boleh marah-marah ja. berleter panjang tapi xda bimbingan, xda saranan dan tindakan yg hikmah selepas teguran.

" dah hikmah lah kami buat tu. nak macam mana lagi, dah besaq dah. pandai-pandai lah fikir sendiri "

kalau begitu sepatotnya orang dewasa patot lebih memahami remaja sekrang ini dan cara memenangi hati mereka. berapa banyak pujian kita berikan daripada kritikan? penghargaan apa yg kita beri selain kemarahan yg tak berkesudahan?

fikiran ana masih lagi ligat memikirkan akan diri kami sebagai remaja, diri remaja yg menjadi tunjang bangsa dan juga harapan agama !

angin Jordan sesekali menemani diri yg kesorangan di birai tingkap bilik ana, angin kedamaian yg menenangkan bertiup perlahan-lahan. tambahan pula, rumah ana yg terletak jauh dari Pekan Mu'tah dan jauh dari teman-teman. dataran rumah yg berada betul-betul kawasan yg lapang, sangat lapang dan luas. boleh buat perlawanan bola sepak halaman kami tu. 15minit kalau berjalan ke Pekan Mu'tah. malam tu terasa damai.Alhamdulillah.

sedang ana termenung memikirkan diri di dunia ini dan juga di akhirat nanti, ana di sapa oleh salah seorang ahli rumah yg masuk ke bilik ana. gayanya yg matang, dan pakaiannya yg santai menggamit lagi memori ana akan suassana di kampung. kampung yg aman yg dipenuhi dengan tumbuh-tumbuhan dan air sungai yg mengalir di belakang rumah.di kampung.

" assalamualaikum akh, jauh termenung "
" waalaikumussalam...mmg jauh pun. tembus habis dinding-dinding rumah sampai ke Malaysia lah orang kata. bukan apa, sibuk merancang masa depan..hehe ^^ " gurau ana.

muqaddiamah perbualan kami berlanjutan sehingga ke satu kisah sahabat ana dan secara tidak langsung masuk ke topik yg lebih istimewa. SOAL CINTA. biasanya seseorang yg bercakap soal cinta ni, tak dipandang thiqah oleh sesetengah pihak, dan tidak dilihat matang. sedangakn soal cinta bukan sahaja melibatkan seorang remaja, bahkan ke usia tua.

CINTA ADALAH KUASA YANG LUAR BIASA ANDAI KENE PADA WAKTU, TEMPAT, SIAPA DAN BAGAIMANA KITA BERCINTA !

sedang asyik kami berkongsi cerita. datang lagi seorang demi seorang ahli rumah, sama-sama berkongsi cerita. setelah diselami dan memahami rupanya semuanya yang datang berkongsi hidup dalam 'atmosfera' yg sama. semua yg berkongsi dengan ana topik yg sama walaupun ana sedikit kurang gemar sentuh tentang cinta pada wanita. sebab apa tak boleh, bak kata mak lang hawa ana - sebabnya biarlah rahsia ?? ^^



pada awalnya ana sangkakan tak ramai orang dah 'deal' zaman muda-muda ni..rupanya hampir 3/5 remaja yg ana jumpai kebanyakkan sudah berpunya. termasuk di UIA suatu ketika dahulu.
apapun kita, dengan siapapun kita bercinta menjadi pilihan kita. pastikan cinta Allah itu melebihi dari bercinta dengannya. namun perkongsian demi perkongsian dari hati ke hati terus menjadi 'melodi ' kami pada malam yg permai itu.

ingat matlamat kita adlah cinta Allah. jgn sampai suatu hari nanti yg kita kejari adalah cinta manusia, cinta manusia kita utamakan, cinta Allah diketepikan. fokus kita yg utama adalah cinta Allah. bercakap memang mudah dan sebab tu bagi ana bercakap itu nilainya murah kerana sesiapa pun boleh berckap, bercakap apa yg dia nak cakap. tapi nilai dari percakapan itu amatlah mahal !

percakapan kita tentang Islam kadang-kadang bukan utk Islam, tetapi utk diri kita sebenarnya !
 dibibir kita di lihat hebat pada pandangan masyarakat. segala macam dalil keluar. LANTAS kita di pandang hebat. kita yg hebat !
tapi Islam ??? dimana terletak kehebatannya...

pada amalan dan perbuatan kita, atau dalam istilah lain menyebut (golden rule).

"ACTIONS SPEAK LOUDER THAN WORD "

kalau hendak bercinta. bercintalah TAPI pastikan cinta Allah itu melebihi cinta kita pada si dia,
luanglah seberapa banyak masa kita untuknya, TAPI pastikan masa utk Allah itu lebih banyak utkNya,
buatlah apa-apa pun tapi pastikan Allah dan Rasul melebihi segala-galanya,

apakah seseorang yg di penuhi rasa cintanya pada Allah akan melakukan perkara maksiat dan sia-sia???
 [ fikir-fikirkan ]

" anta tak jealous ke? "
" buat apa ana nak jealouse ? utk apa ana jealous? "
" ye lah, kami kan dah ada "
" erm..tak juga sebenarnya, ana kenal diri ana. ana punya hati dan perasaan yg mudah tersentuh. ana takot hati ana mudah utk di lukai oleh seseorang yg tidak jujur dan tidak pandai menghargai dan ana punya sifat kesetiaan yg sangat tinggi. ana takot untuk dipermainkan. ana tak yakin dengan jaminan manusia ! "

" dan bila ana dah pilih seseorang itu. pastinya itulah yg ana bulat hati. itulah pilihan ana ! ana tahu dimana kekurangan dan kelebihan ana.. dalam hidup tidak ada istilah mengalah sebelum kalah !  ada seorang sahabat baik ana, katanya ana mudah tersentuh, terlalu sensitf. biarlah dia nak kata apapun. yang pasti Allah tidak mencipta ana dengan kekurangan akan tetapi Allah mencipta ana dan sahabat ana tu dengan kelebihan yg berbeza. kerana Allah dah berfirman :

 sesungguhnya Aku telah mencipta manusia dengan sebaik-baik ciptaan

dan PALING PENTING ana berusaha utk memperbaiki diri ana. ana cuma harap bakal isteri ana nanti dapat terima ana seadanya, kekurangan dan kelebihan yg ana ada. jealouse bila dengar perkongsian dari hilal asyraf.
katanya, kekurangan yg ada padanya  dan kebanyakkan sikapnya tidak disukai orang, dilihat kelebihan  dan disukai oleh isterinya.  best kan ???
kadang-kadang bimbang juga takot bakal zaujah ana suatu hari nanti tidak dapat terima kekurangan yg ada pada ana. tak dapat zaujah dunia, 'zaujah' akhirat itu lebih bemakna. jadi ana tak perlu bimbang soal jodoh. TAKDA DUNIA, AKHIRAT ADA !
apapun yakin berusaha dan berserah pada Allah, itulah prinsip ana soal jodoh ni ! "

" TIADA TEMAN SEHEBAT ALLAH DAN RASULNYA "

begitulah ana sudahi perbualan kami pada malam tu..
moga perkongsian kami pada malam itu dikira sebagai ibadah dan menjadi wasilah mendekatkan diri kami kepada Allah.

bagi ana tidak perlulah sangat kita nak thiqah (jaga imej) sangat soal cinta. kalau tak orang segan dengan kita, tentu susah kita dan selami kehidupan mereka, apatah lagi utk memahami jiwa-jiwa remaja...^^

betulkan ana cakap...*(^_^)*

No comments:

Post a Comment