Friday 27 July 2012

PUISI HAMBA ILAHI






“ aku sememangnya tidak layak untuknya”, itulah kata hatiku. Hatiku berbisik tiba-tiba.

Menyedari diriku yang hina, aku redha apa sahaja ketentuanNya. Walaupun hakikatnya pahit untuk ditelan.tetapi masakan siapa yang tahu bahawa kepahitan itu akan memberi kebahagiaan di akhirat sana.


AKU SEORANG LELAKI…


Dalam meniti jalan-jalan berduri di jalan Ilahi, kadang-kadang hati diusik dengan bisikan duniawi dan ukhrowi. Tiba  Saatnya pula iman diuji dengan kehadiran permaisuri di hati, hati mula bermain-main api. Ku sangat bimbang akan imanku yang sehalus kulit bawang. Apakah aku dapat pelihara hati ini dari terus dicemari?

Oh Tuhan…
Ku mohon perlidungan dari segala bisikan syaitan,
hatta bisikian nafsu pun aku tidak mahu,
kerana semua itu meresahkan imanku,
yang ku mahu adalah Tuhanku yang satu(Esa),


Sudah lama hatiku kesepian dari siraman iman,
kolam ilmuku yang kering tanpa keberkatan,
bicara hatiku tanpa fikir zikir mengingatiNya,
peribadi syakhsiahku tanpa mengikuti Baginda,


Ya Allah…
miskipun aku hamba yang hina,
hamba yang derhaka…
tetap yang ku sembah adalah Engkau,
Allah yang Maha Berkuasa !


Apapun gelora yang menimpa,
tidak ku mencari Tuhan selainMu,
apapun cubaan yang melanda,
Cuma ku pohon dariMu behtera ketabahan hatiku.


Di bulan yang mulia ini,
ku tadah tangan memohon seribu keampunan,
ku harapa dariMu secebis keredhaan dan kerahmatan,
ku dambakan sebuah kehidupan dariMu,
kehidupan ‘hidup berTuhan’ …
dalam mencari erti sebuah erti kehambaan,
dalam kembara mencari Tuhan…


~ Kembaramenujuilahi ~



1 comment: