Friday 13 July 2012

GERIMIS RINDU








“ana  rasa macam ana nak balik rumah lah”, jawap sahabat baik ana, Rafiq.

“ sebab apa nta nak balik?”.

“ entah lah, ana qasa macam serabut sikit beberapa hari. Saja nak balik kampung”.

“Nta nak balik bila, dan pukul berapa?” soal ana.

“ esok kot. ana pun tak pasti lagi nak balik ke tak, tengoklah macam mana”.

sayu kedengaran dari bicaranya. Seakan ada sesuatu masalah berat yang menimpa dirinya. Beliau adalah salah sahabat saya yang paling saya hormati dan sayangi. Miskipun sahabat saya tak menceritakan masalahnya, seakan saya dapat merasai betapa berat dan rungsingnya pada ketika itu, melalui riak wajahnya, suaranya, ‘bahasa’ badannya menceritakan segala-galanya. Rasa macam ingin sahaja ana menyelami dalam diri sahabat saya itu.

‘ sahabat, ujian apa yang Allah uji pada anta? Cubaan apa pula kali ini yang anta hadapi? Boleh ana bantu anta?’. Bisik hati saya.

Sesejanak saya berfikir, mungkin dengan menemani dia seketika dapat mengurangkan bebanannya, di bawah pohon yang rendang berhampiran perpustakaan UIA. Pohon yang hijau memukau, diselangi warna kuning keemasan.warna kegemaran kami. Sekilas pandang pohon itu, seperti bayangan pohon sakura. Memang indah dan tenang. Saya terus menemani sahabat saya.

Melihatnya sahaja hati ana berbisik,

‘perasaan yang sama pernah menghantui diri saya’.



Rasa sesak, serabut, tertekan dan seumpamanya, adalah umpama ‘hadiah’ - anugerah Allah dalam hidup saya – sentiasa diuji. hanya mampu berbisik di hati, berbicara dengan Yang Maha Esa. Tempat meluahkan segala-galanya.

 Lazimnya, apa yang saya terfikir pada waktu itu adalah kembali ke rumah, kampung di kedah. Berjumpa dengan ibu dan ayah serta keluarga. Miskipun mak ayah ana tidak mampu untuk memahami apa yang bergelora dijiwa, namun biar tanpa suara bicara, tanpa luahan rasa suka dan duka. Namun, memadai hanya memandang riak wajah muka ibu dan ayah serta suasana di kampung, perasaan tenang memenuhi di jiwa, seakan masalah dan keserabutan yang menyesakkan selama ini, hilang.

Itulah yang saya rasakan pada sahabat ana. KEMBALI KEPADA ASAL USUL.

Pendang, kawasan penanaman padi yang paling luas dalam negeri Kedah. Disitulah terletaknya kampung dan rumah ana. Masih kekal dalam keadaan yang dahulu, tetap kukuh dan utuh. sebahagiannya telah ‘dinaik taraf’ namun geografi mesra alam masih dikekalkan.

Sawah masih mekar menghijau di belakang halaman rumah. Bersebelahan sawah pula ada sungai yang menjadi saluran air  utama buat pesawah-pesawah padi. Pokok bunga, pokok kelapa dan lain tumbuhan mesra alam lain masih segar menghiasi ruang halaman rumah. Udaranya pula bebas dari asap kereta, bebas dari kesesakan lalu lintas, bebas dari kesibukan masyarakat.

“ tenangnya…….”. ana menjerit

Yea..tenang sebab saya asal usul saya dari kampung, tempat tinggal saya. fitrah saya.

Kata sahabat saya,

“ orang yang hidup atas darat, mana selesa hidup dalam air ”. kias sahabat ana tu, alam tersirat.

Kebanyakan kampung dihiasi tumbuh-tumbuhan - alam, mendekati alam sebenarnya kita menghampiri Tuhan. Oleh sebab itu, kita akan tenang mendengar  desiran air tasik daripada desiran kereta di jalan. Lihat tumbuh-tumbuhan lebih tenang dari melihat bangunan. Hakikatnya semua kita akan tenang apabila mendekati Tuhan – Allah.


Bagi sesiapa perlukan ketenangan carilah Tuhan..

Insha Allah kita kan tenang. Percaya lah kerana ....

ALLAH SAMA SEKALI TAK AKAN MENGHAMPAKAN HARAPAN HAMBA-HAMBANYA YANG SENTIASA MENGHARAP PADANYA.

Dari Abu Hurairah r.a. telah berkata Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam, Allah berfirman,
“ Aku sesuai dengan persangkaan hambaKu terhadapKu dan Aku bersamanya ketika dia mengingatiKu. Apabila dia mengingatiku dalam dirinya, Aku pun akan mengingatinya dalam diriKu. Apabila dia mengingatiKu dalam suatu kumpulan, maka Aku akan mengingatinya dalam kumpulan makhluk yang lebih baik dari mereka. Apabila dia mendekatiKu sejengkal, Aku akan mendekatinya sehasta. Apabila dia mendekatiKu sehasta, Aku akan mendekatinya sedepa. Apabila dia datang kepadaKu dengan berjalan, Aku akan datang kepadanya dengan berlari. ( Riwayat Muslim )

No comments:

Post a Comment