Thursday 19 July 2012

'iftor ibu dan ayah'









ANTARA DUA…

“ di antara dua…”

“ aahh…susahnya nak buat keputusan “

“ nak balik ke tak? Nak ke tak…nak ke tak.. “ zikir yang tak henti-henti ku sebut.

Setelah habis pengajian talaqqi dengan ustaz muhadir malam tadi. Persoalan itu bermain-main difikiran, setelah diumumkan pada sabtu ini bermulanya puasa Ramadhan.

“ nak balik ke tak? “

Antara dua ja keputusan. Penat memikirkan, Mungkin  nampak macam simple pada orang yang memerhati, tapi bagi orang tak berharta dan yang memahami, pasti terasa berat di hati. aku tahu betapa susahnya mak ayah nak dapatkan wang. aku kasihan pada mak ayah.

‘ aku bukanlah dari keluarga orang yang senang, bagi kami RM10 tu amat berharga. Dua minggu lepas dah balik. Seratus ringgit, dah burn – harga pergi dan balik. Takkan minggu ni aku nak balik lagi. Kalau guna duit sendiri tak apalah. Tapi aku guna duit mak ayah. RM100 burn atas jalan macam tu ja’

aku tak balik sebab aku sayang dan kasihan pada ibu dan ayahku. pasti mereka akan cari duit lebih untuk tampung perbelanjaan, walhal usia mereka dah lanjut dan aku balik juga sebab aku sayang pada ibu ayah aku, merubat kerinduan dan memberi kasih sayang pada mereka.


- antara dua -

“ macam mana niii…”. Kebetulan teman sebilik, afiq berada di sebelah.

“ afiq, ko balik tak”.

“ balik. Awat? “

“ tak ada apalah, saja tnya”

“ owh..kawan-kawan kita semua balik”. Balas afiq lagi.

“ a’ah..aku pun balik” sampuk azlan yang mahu turut serta dalam sesi tazkirah malam kami sebelum tidur. setiap malam, kami adakan halaqah sebelum kami masuk tidur untuk ingatkan hati-hati kami supaya terus  tawaduk dan khudu'  pada Allah dalam misi menjadi hamba - kembaramenujuilahi ~

Tanpa melengahkan masa lagi,  aku pun ambil wuduk , kemudian solat beberapa rakaat untuk tenangkan diri. Usai ja solat aku terfikir satu perkara.

“ CINTA TANPA SYARAT – cinta ibu dan ayah pada anak-anaknya  “




‘ kalau aku jadi seorang ayah dan ibu, aku mesti nak anak aku balik juga. Makan dan buka puasa sekali. 
Tentu sunyi kalau buka puasa tapi anak-anak tak ada! '

' Malah, ada ibu bapa yang mengalirkan air mata disaat buka puasa kerana terkenangkan masa silam berbuka puasa bersama anak-anak. tapi kita anak-anak rasa macam tu tak…?’

‘ Duit boleh di cari ganti, tapi kasih dan sayang tidak boleh dijual beli, tak boleh ditukar ganti. Aku sanggup cari rezeki lebih, asalkan  anak-anak aku mahu berbuka puasa dengan aku. Aku mampu punya seribu teman, tetapi aku hanya ada seorang ibu dan ayah. Hati seorang ibu dan ayah – aku yakin itulah naluri hati seorang ibu dan ayah !’

' ayah dah mencecah usia 70 manakala ibu pula sudah mencecah umur 60, tentu mereka rasa sunyi dan perlukan kasih sayang anak-anak, yang mereka telah besarkan selama ini. anak-anak yang ditatang bagai minyak yang penuh '

' kalau ibu ayah kita sanggup susah demi kita,  kita sanggup tak susah demi mereka? '

“ aku sanggup ! “ tiba-tiba bisikan kecil hatiku bersuara.

Tiba-tiba aku teringat tentang wang simpanan aku hasil bisnes kecil-kecilan.

“ RM50 je yang boleh keluarkan…hmmm? “ selebihnya sudah diperuntukkan untuk hal-hal lain.

“ tak ape lah..mamadailah untuk menggembirakan ibu ayah dan meringankan beban mereka daripada tanggung penuh belanja aku pergi dan balik. tak boleh semua, jangan tinggal semua ”. Monolog sendirian.

sahabat-sahabat yang ana kasihi kerana Allah...bagi sesiapa yang berkesempatan untuk pulang, pulanglah....

“ ibu ayah... Doakan kami anak-anak mak ayah, menjadi anak-anak yang soleh dan solehah . Kami sayang mak dan ayah. Kau peliharalah ibu bapa kami ya Allah. Periharalah mereka sebagaimana mereka memelihara kami sewaktu kecil dahulu, bah kan lebih dari itu ya Allah – kami mohon pada Mu ya Rabbal’alamin !“

Semoga Kau berkati kami..ameen

jom balik ! (^_^)


2 comments: