Monday 24 September 2012

PENERBANGAN PERTAMA KALI...^^

pengalaman pertama adik...

sudah sekian lama saya tak meng'update'  blog saya ni semenjak saya sedikit sibuk dengan persiapan ke bumi Syam sebelum ni. dan sekarang Alhamdulillah saya telah sampai ke salah satu bumi Syam ini iaitu negara Jordan di Wilayah karah, Mu'tah. buat keluarga di kampung halaman serta sanak saudara di sana, saya akan menjadikan blog ini sebagai medium untuk saya berkongsi pengalaman dan pengembaraan saya di bumi jordan ini khususnya di wilayah Mu'tah, temat yg menjadi saksi salah satu peperangan dalam Islam pada zaman rasulullah dan tersimpannya maqam para syuhada' di sini.

bermulanya pengalaman saya yang pertama kalinya saya menaiki kapal terbang sangat mengujakan diri sebenarnya. kebetulan ketika tempat duduk saya di atas kapal terbang saya bersebelahan dengan seorang pelancong Perancis yang datang melawat Malaysia. katanya ke Pulau Perhentian. sikap peramah dan budi bahasanya sangat menarik hati saya. tak melampau sekiranya saya katakan sikapnya lebih mesra daripada kebanyakkan orang Islam itu sendiri. beliau juga banyak berkongsi tentang kehidupannya. suka dukanya, pengalamannya yg banyak menjelajah banyak negara. saya pun rasa bertuah sebab dapat beljar bahasa Perancis sedikit-sebanyak. not bad lah..



perjalanan kami mengambil masa selama 12 jam tepat diatas kapal terbang amat memenatkan. bertolak jam 10.00 p.m dan sampai di Jordan jam 5.00 pagi. atas kertas nampak macam enam jam ja perjalanan. tapi sebenarnya dua kali ganda dari tu kerana jam malaysia lebih cepat lima jam dari waktu Malaysia.

perjalanan ini sebenarnya menggalas harapan mak dan ayah di kampung beserta adik beradik untuk membawa pulang ilmu  dan dapat mendidik akhlak mengikuti sunnah Rasulullah. menuntut ilmu bukanlah mudah tapi tak beerti ianya susah, cuma memerlukan sedikit pengorbanan dan semangat yg kental.

apa yg menarik yang saya nak kongsikan dengan sahabat-sahabat tentang pelancong dari Perancis tadi berkenanan dengan sikapnya yang baik tapi dia tak mempercayai Tuhan. sayang sekali !

saya dah cuba dah nak bawa dia melihat alam logical yg tercipta hebat oleh Pencipta yg Esa tanpa sentuh tentang agama. tapi apakan daya, masa dan waktu yg terbatas saya hanya dapat membina 'jambatan' ukhuwah dengannya.
saya harap dengan 'jambatan' ukhuwah yg saya bina dengannya dapat membantu saya menyeberang ke hatinya suatu hari nanti untuk bersama-sama menjadi hamba Allah dan khalifah di muka bumi ini.

ceritanya yg memuji keindahan Malaysia dan bercadang hendank datang ke Malaysia lagi membawa kami memngukir sebuah janji  bahawa kami akan berjumpa dan bertemu lagi di atas kapal terbang yg sama, tempat yg sama untuk ke Malaysia. dan saya harap petemuan indah nanti itu saya dapat mengajaknya mengenali Islam dan membawanya sekali menaiki bahtera penyelamat - Islam.

moga-moga...
ameennn....^^


No comments:

Post a Comment