Thursday 27 September 2012

JEJAK JORDAN !


kami sampai di lapangan terbang jordan pada jam lima pagi, kami disambut oleh sahabat-sahabat handai saya di Jordan ini amir akram, luqman ul hakim, arif amin, ilham husainy, dan sahabat-sahabat yang lain yg tidak sempat saya sebutkan nama meraka di sini. terima kasih yea..^^

mula sejarah saya di sini dengan satu senario yang agak kelakar apabila duit yg di beri oleh jabata negeri Kedah saya terlupa untuk tinggalkan kepada kakak saya semasa masih  berada di 'airport' sebelum kami bertolak. duit tu tersimpan di tempat yg agak 'sunyi' dalam barangan saya.  saya pun apa lagi, jenuh juga lah mencari duta yg mengiringi kami bersama-sama di Jordan, bukan apa, cuma minta bantuan ckt. ko-kot boleh bantu.. puas mencari dalam kawasan airport jordan tu, tak jumpa juga. akhirnya saya ambil keputusan utnuk mencari mereka di luar pintu masuk 'airport' dan akhirnya jumpa gak depa.

nak dijadikan cerita. semasa saya keluar dari pintu 'airport' tu hati saya berbisik
" aik? sejuknya kat luar ni. naseb baik pakai jaket. dalam tak nak pasang aircond, luar airport pasang aircond pulak ? pelik-pelik lah orang arab ni "

 masa tu saya xfikir sangat sebabnya  dok kalut cari duta nak bagi duit Malaysia tu utnuk di tukar ke dalam Dinar Jordan. selepas selesai dengan duit tadi. saya masuk semula ke dalam kawasan 'airport' tempat kami berkumpul. kemudian ada sahabat ana tegur.

" anta tak rasa apa2 kat luar tadi? "
" nak rasa apa ?" ana soal kembali dan ana terfikri sejanak..
" eh, kenapa kat dalam suam ckt, tp kat luar tu rasa sejuk ?" soal ana sendirian.
" ni dah penghujung musim panas, bulan 10 nanti dah masuk musim sejuk " jawab sahabat ana.

' lah, ingatkan depa(mereka) pasang aircond kat luar 'airport' rupanya tak lama dah nak masuk musim sejuk'
kejutan cuaca sejuk pertama kalinya. pagi cerah dan terang, tapi anginnya sejuk...^^


kami disambut oleh persatuan di Jordan di lapangan terbang

kemudian kami dihantar ke mantiqah tempat berhampiran dengan jamiah masing-masing. perjalanan dari Amman ke Mu'tah mengambil masa dalam sejam setengah, tapi ana rasa mcm setegah jam ja sebab sebahagian besar dalam perjalanan tu ana tidur 'tak sedar-sedar' kerana keletihan. ^^
tempat duduk atas kapal terbang juga sempit. orang kata cukup2 lah untuk duduk.

pada awal jejak kami di bumi Syam ini, kami diberi taklimat khusus kepada pelajar yang baru yang disampaikan oleh ahli jawatan kuasa pelaksana Sambutan Pelajar Baru (SPB) mengikut mantiqah atau tempat universiti masing-masing. Alhamdulillah.semuanya berjalan lancar walaupun menghadapi sedikit ujian dan cabaran baru di sini..



lapangan terbang Jordan


apapun saya syukur sepanjang perjalanan kerana saya selamat sampai dan masih diberi nikmat yg bermacam-macam di sini..apa yg boleh saya katakan apabila saya di aju dengan soalan :

" apa yg anta boleh kongsi pengalaman di Jordan dengan kami dan apa yg istimewanya di sana "

oleh kerana saya masih lagi baru di sini, apa yg boleh saya jawap, pengalaman untuk di kongsi tak lah banyak mana. tapi bagi saya buat masa sekarang apa yg istimewa di sini adalah. beribadat di sini bg saya lebih tenang dan lebih rasa  bahagia walaupun rindu akan keluarga di malaysia!
untuk pengatahuan di sini juga terdapat maqam para syuhada' peperangan mu'tah yg berlaku pada awal tahun ke lapan hijri...

insha Allah..ada kesempatan akan saya kongsikan nanti...^^

maqam Abdullah ibn Rawahah

salah satu maqam syuhada' yg syahid ketika peperangan Mu'tah...




No comments:

Post a Comment