Thursday 10 January 2013

pengalaman sajli : hari pertama

nak post di fb macam segan semua orang tengok walaupun ana yang minta pada saya suatu masa dahulu sebelum saya datang ke sini, jadi saya ambil pilihan nak post kat blog ja sebab blog ni kebanyakkan ataupun hampir kesemuanya saya tahu adalah orang-orang terdekat dengan saya dan yang kenal sahaja.

sukar digambarkan apa yang kami rasa apabila kami dikejutkan pada pagi 9 januari 2013 dengan desiran dan mutiara-mutiara salji yang putih gebu. sejuk, kebas dan 'takot' dengan air adalah perkara biasa di sini. sehinggakan ada yang sanggup buat 'tebiat', apa yang dia tak pernah buat di Malaysia, dia buat si sini.

agak jelek kalau diceritakan, tapi ia adalah sebuah kisah yang sangat kelakar. biarlah ia menjadi diari 'raja lawak mega' kami di sini.

pokoknya saya cuma nak kongsikan gambar-gambar kat sini ja ^^

bangun-bangun pagi buka tingkap dapur, dah penuh dengan salji dah, 

tapi yang akan saya fokuskan dalam post ni, macam mana nak buat snow man sebabnya masa hari pertama salji turun macam-macam perkara yg jadi dan menarik. nanti saya ceritakan pada post-post yang lain. inshaAllah.


dekat atas bumbung rumah
tengah kumpul-kumpul salji nak buat snow man...



kite orang kumpul2 salji dulu
ini fasa pertama salji, so tak banyak sangat lah. lepas tu baru banyak turun.




akhirnya bahagian bawah snow man dah siap dibina, bulat elok ja kan. 
siap peluk2 lagi ais tu, best kowtt! ^^

boleh buat 'superman' lagi .. (^_^)



bila kita orang nak sambung, tiba-tiba salji kedua nak turun, memang lebat dan memang menyakitkan jugak sebab masa ni salji yang turun bukan salji kapas, dia macam ala-ala frost sikit. so kami rest dulu lah dalam sejam sehinggalah salji habis. baru kami sambung buat snow man sampai lah siap^^



tadaaaa.....dah siap snow man yang kami buat.
hasil rekaan akram-syazuwan

akram - snow man^^

syazuwan - snow man 

Salji menebal. Suhu tahap gigil. Tangan membengkak. Perut cepat lapar. Elektrik selalu putus. Baju berlapis-lapis. Exam banyak lagi. Semangat study semakin merudum. Air di tangki membeku. Sakhonah kurang berfungsi dengan baik.

Bahkan macam-macam lagi !

Ujian anak perantau tatkala salji melanda.
Maha Suci Engkau Ya Allah.

Teringat kata-kata 'poyo' sahabat saya di Malaysia :

" Kalau cabaran kecik pon xleh nak tahan, buat malu je dengan org2 kampung "

Simple, namun berbekas !

Selamat bersalji rakyat-rakyat Malaysia Mu'tah !!!

~keluh sahabat saya^^

hari ni kami semu'tah tak dapat bekalan air paip sebab semua tangki tersekat sebab air dah beku^^
sekian dulu untul hari ini, nak tulis dan taip pun rasa macam keras dah tangan ni, nanti saya akan ceritakan lagi kehidupan di sini^^
insha Allah...


Assalamualaikum,

akram afifi
university  mu'tah jordan.


1 comment:

  1. salam.. wah,SubhanaALLAH mmg hebat ciptaan ALLAH..salji kot. semuga enta trus kuat dan tabah bersma kwn2 utk mgharungi cabaran disana. mst pgajian terpaksa ditunda dlu kan. xpe, yg pntg be healthy. k wslm. (nujma)

    ReplyDelete